Onze Sociale dienst is erkend als Dienst Maatschappelijk Werk (DMW) door de Vlaamse Gemeenschap en als Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) door de GGC in Brussel.
Onze maatschappelijk werkers luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen met:
- zorg of hulp aan huis, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor ouderen of personen met een beperking;
- tegemoetkomingen voor personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid of zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
- oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen ...);
- sociaal tarief voor telefonie en internet;
- steun uit fondsen voor kankerpatiënten;
- keuze voor een ouderenvoorziening;
- vragen rond het levenseinde en voorafgaande zorgplanning;
- vragen rond omgaan met dementie;
- vragen over de overgang van arbeidsongeschiktheid naar pensioen of het recht op een Inkomensgarantie voor ouderen (IGO);
- hulp bij aanvragen van een tussenkomst via de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld Medi’kids, herstelkuren en kort- en dagverblijven).
Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding) en vragen en problemen rond langdurige arbeidsongeschiktheid (financiële problemen, nood aan ondersteuning, zorg en hulpmiddelen ...) kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.
Tot slot wil onze dienst steeds proactief te werk gaan door signalen die kunnen wijzen op hulpbehoevendheid nauwlettend in het oog te houden, zodat er snel gereageerd kan worden.
Voor wie zijn we er?
Iedereen kan gratis een beroep doen op onze hulp. Bovendien helpen we iedereen (dus ook niet-leden) met de indiening van bepaalde aanvragen. We richten ons echter vooral op personen die problemen ondervinden door een handicap, ziekte of ouderdom, of vanuit een sociale kwetsbaarheid.
- Wens je ergotherapeutisch advies aan huis? Onze ergotherapeuten helpen je verder ! Kijk op :Advies woningaanpassing voor meer informatie.
- Heb je een vraag voor ons MDT over een VAPH-dossier ? Ons Multidisciplinair team helpt je verder !
- Heb je een vraag over een indicatiestelling voor het Zorgbudget Zwaar Zorgbehoevenden? Ons Team Indicatiestellers (VSB) helpt je verder !
Praktische informatie
Om de sociale dienst de contacteren, kan je:
- bellen naar het algemeen nummer 02 546 15 12 (tussen 9u en 12u) of bellen naar de maatschappelijk werker van jouw regio.
- langskomen in de kantoren waar er vrije permanenties is. Op alle andere mommenten werken we enkel op afspraak : neem telefonisch contact op om een afspraak maken in één van onze kantoren.
- een vraag stellen via ons contactformulier.
Hieronder vind je de lokale telefoonnummers en kantoren met permanenties terug.
Brussels Hoofdstedelijk Gewest
De maatschappelijk werkers van arrondissement Brussel-hoofdstad zijn bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9u00 en 12u00 (niet op woensdag).
Telefoonnummers per gemeenten:
ANDERLECHT | 02 522 90 67 / 02 523 10 81 |
BRUSSEL | 02 546 15 40 |
ELSENE | 02 649 77 42 |
ETTERBEEK | 02 649 21 78 |
EVERE | 02 726 34 42 |
GANSHOREN | 02 426 40 45 |
JETTE | 02 426 40 45 |
KOEKELBERG | 02 414 20 21 |
LAKEN | 02 262 16 83 |
MOLENBEEK | 02 410 13 70 |
NEDER-OVER-HEEMBEEK | 02 262 16 83 |
OUDERGEM | 02 649 21 78 |
SCHAARBEEK | 02 215 22 66 |
SINT-AGATHA-BERCHEM | 02 465 54 94 |
SINT-GILLIS | 02 538 65 27 |
SINT-JOOST-TEN-NODE | 02 242 21 48 |
SINT-LAMBRECHTS WOLUWE | 02 772 01 12 |
SINT-PIETERS WOLUWE | 02 649 21 78 |
UKKEL | 02 344 57 96 |
VORST | 02 332 16 95 |
WATERMAEL-BOSVOORDE | 02 344 57 96 |
Vrije permanentie (zonder afspraak):
Anderlecht - Bergensesteenweg 805
|
Brussel - Zuidstraat 111
|
Elsene - Vleurgatsesteenweg 19
|
Molenbeek - Gentsesteenweg 122
|
Schaarbeek - Maarschalk Fochlaan 57
|
Sint-Gillis – Waterloose Steenweg 134
|
Sint-Lambrechts-Woluwe – Georges Henrilaan 192
|
Ukkel - Alsembergsesteenweg 736
|
- Je kan ook altijd een afspraak maken met jouw maatschappelijk werker.
- Zo vermijd je mogelijke wachttijden tijdens een vrije permanentie.
- Kijk op de pagina 'Sociale dienst' onder het gedeelte 'Praktische informatie' voor een overzicht van de kantoren waar een afspraak met de sociale dienst mogelijk is.
Arrondissement Halle-Vilvoorde
Telefoonnummers per gemeenten:
AFFLIGEM | 053 66 79 34 |
ASSE | 02 460 51 99 |
BEERSEL | 02 361 72 21 |
BEVER | 02 569 29 76 |
DILBEEK | 02 460 51 99 |
DROGENBOS | 02 378 40 19 |
GALMAARDEN | 02 361 72 21 |
GOOIK | 02 361 72 21 |
GRIMBERGEN | 02 251 26 76 |
HALLE | 02 361 72 21 |
HERNE | 02 361 72 21 |
HOEILAART | 02 251 26 76 |
KAMPENHOUT | 016 22 32 72 |
KAPELLE-OP-DEN-BOS | 02 251 26 76 |
KRAAINEM | 02 251 26 76 |
SINT-PIETERS-LEEUW | 02 378 40 19 |
LENNIK | 02 460 51 99 |
LIEDEKERKE | 053 66 79 34 |
LINKEBEEK | 02 378 40 19 |
LONDERZEEL | 02 251 26 76 |
MACHELEN | 02 251 26 76 |
MEISE | 02 251 26 76 |
MERCHTEM | 02 460 51 99 |
OPWIJK | 02 460 51 99 |
OVERIJSE | 02 251 26 76 |
PEPINGEN | 02 361 72 21 |
SINT-GENESIUS-RODE | 02 378 40 19 |
ROOSDAAL | 053 66 79 34 |
RUISBROEK | 02 378 40 19 |
STEENOKKERZEEL | 02 251 26 76 |
STROMBEEK-BEVER | 02 251 26 76 |
TERNAT | 053 66 79 34 |
VILVOORDE | 02 251 26 76 |
WEMMEL | 02 251 26 76 |
WEZEMBEEK-OPPEM | 02 251 26 76 |
ZAVENTEM | 02 251 26 76 |
ZEMST | 02 251 26 76 |
- De maatschappelijk werkers van arrondissement Halle-Vilvoorde zijn bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9u00 en 10u30 (niet op woensdag).
Vrije permanentie (zonder afspraak) :
Halle – Molenborre 15
|
Liedekerke – Stationsstraat 1
|
Vilvoorde – Grote markt 1
|
- Je kan ook altijd een afspraak maken met jouw maatschappelijk werker.
- Zo vermijd je mogelijke wachttijden tijdens een vrije permanentie.
- Kijk hier voor een overzicht van de kantoren waar een afspraak met de sociale dienst mogelijk is.
Arrondissement Leuven
De maatschappelijk werkers van arrondissement Leuven zijn bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9u00 en 10u30 (niet op woensdag).
Telefoonnummers per gemeenten:
AARSCHOT | 016 22 32 72 |
BEGIJNENDIJK | 016 22 32 72 |
BEKKEVOORT | 016 81 17 78 |
BERTEM | 016 22 32 72 |
BIERBEEK | 016 22 32 72 |
BOORTMEERBEEK | 016 22 32 72 |
BOUTERSEM | 016 81 17 78 |
DIEST | 016 81 17 78 |
GEETBETS | 016 81 17 78 |
GLABBEEK | 016 81 17 78 |
HAACHT | 016 22 32 72 |
HERENT | 016 22 32 72 |
HOEGAARDEN | 016 81 17 78 |
HOLSBEEK | 016 22 32 72 |
HULDENBERG | 016 22 32 72 |
KESSEL-LO | 016 22 32 72 |
KEERBERGEN | 016 22 32 72 |
KORTENAKEN | 016 81 17 78 |
KORTENBERG | 016 22 32 72 |
LANDEN | 016 81 17 78 |
LEUVEN | 016 22 32 72 |
LINTER | 016 81 17 78 |
LUBBEEK | 016 22 32 72 |
OUD-HEVERLEE | 016 22 32 72 |
ROTSELAAR | 016 22 32 72 |
SCHERPENHEUVEL-ZICHEM | 016 81 17 78 |
TERVUREN | 02 251 26 76 |
TIELT-WINGE | 016 81 17 78 |
TIENEN | 016 81 17 78 |
TREMELO | 016 22 32 72 |
ZOUTLEEUW | 016 81 17 78 |
Aarschot – Bogaardenstraat 25
|
Diest – Grote Markt 31
|
Leuven – Mechelsestraat 70/72
|
Tienen - Grote Markt 42/1
|
- Je kan ook altijd een afspraak maken met jouw maatschappelijk werker.
- Zo vermijd je mogelijke wachttijden tijdens een vrije permanentie.
- Voor een overzicht van de kantoren waar een afspraak met de sociale dienst mogelijk is, kun je terecht op de pagina 'Sociale dienst' onder het gedeelte 'Praktische informatie.
Bekijk de lijst van veelgestelde vragen voor de sociale dienst:
- Hoe kan ik contact opnemen of een afspraak maken met de Sociale dienst?
-
- bellen naar het algemeen nummer 02 546 15 12 (tussen 9u en 12u) of bellen naar de maatschappelijk werker van jouw regio.
- langskomen in de kantoren waar er vrije permanenties zijn of een afspraak maken in een van onze kantoren.
- een vraag stellen via ons contactformulier.
-
Om de sociale dienst de contacteren, kan je:
-
Voor een overzicht van de telefoonnummers waarmee je contact kunt opnemen en de tijden waarop we permanent beschikbaar zijn, kun je terecht op de pagina 'Sociale dienst' onder het gedeelte 'Praktische informatie'.
-
- Hoe kan de Sociale dienst mij helpen als ik problemen ondervind door ouderdom?
-
Onze maatschappelijk werkers luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen. Ze geven je informatie en advies over verschillende financiële tegemoetkomingen en sociale voordelen. Op die manier helpen we je om een maximum aan rechten te verkrijgen.
Zo kun je bij ons terecht voor informatie, advies en hulp over onder andere:
- zorg, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor ouderen of personen met een beperking;
- aanvragen van zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
- keuze voor een ouderenvoorziening;
- oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen...)
- steun uit fondsen voor kankerpatiënten;
- vragen rond het levenseinde;
- vragen rond omgaan met dementie;
- hulp bij aanvragen van een tussenkomst via de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld herstelkuren en kort- en dagverblijven).
- keuze voor een ouderenvoorziening;
Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding) kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.
- Hoe kan de Sociale dienst mij helpen als ik problemen ondervind door arbeidsongeschiktheid of invaliditeit?
-
Onze maatschappelijk werkers bekijken samen met jou welke problemen je ondervindt die niet te maken hebben met je erkenning of uitkering (ziekenfondsdossier). Ze luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen. Ze geven je informatie en advies over verschillende financiële tegemoetkomingen en sociale voordelen. Op die manier helpen we je om een maximum aan rechten te verkrijgen. Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding) en vragen en problemen rond langdurige arbeidsongeschiktheid (financiële problemen, nood aan ondersteuning, zorg en hulpmiddelen ...) kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.
Zo kun je bij ons terecht voor informatie, advies en hulp over onder andere:
- tegemoetkomingen voor personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid of zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
- zorg, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor ouderen of personen met een beperking;
- oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen...);
- sociaal tarief voor telefonie en internet;
- steun uit fondsen voor kankerpatiënten;
- ...
- Hoe kan de Sociale dienst mij helpen als ik problemen ondervind door een beperking?
-
Onze maatschappelijk werkers luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen. Ze geven je informatie en advies over verschillende financiële tegemoetkomingen en sociale voordelen. Op die manier helpen we je om een maximum aan rechten te verkrijgen.
Zo kun je bij ons terecht voor informatie, advies en hulp over onder andere:
- zorg, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor personen met een beperking;
- aanvraag tussenkomst van het VAPH (ook beeleiding bij het opmaken van een ondersteuningsplan voor de aanvraag van een PVB)
- tegemoetkomingen voor personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid of zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
- oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen...);
- sociaal tarief voor telefonie en internet;
- hulp bij aanvragen van een tussenkomst via de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld Medi’kids, herstelkuren en kort- en dagverblijven).
- ...
Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding én het opmaken van een ondersteuningsplan voor de aanvraag van een PVB) en vragen en problemen rond langdurige arbeidsongeschiktheid (financiële problemen, nood aan ondersteuning, zorg en hulpmiddelen ...) kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.
- Komt een sociaal assistent(e) ook op huisbezoek?
-
Indien het voor jou onmogelijk is om je woning te verlaten vanwege bijvoorbeeld een ziekte of handicap, kan je een huisbezoek aanvragen.
Huisbezoeken kunnen aangevraagd worden via het contactformulier of telefonisch.
Voor een overzicht van de telefoonnummers waarmee je contact kunt opnemen en de tijden waarop we permanent beschikbaar zijn, kun je terecht op de pagina 'Sociale dienst' onder het gedeelte 'Praktische informatie'.
Gerelateerde publicaties
Dienst Maatschappelijk Werk (DMW)
Centrum Algemeen Welzijnswerk
Ben je niet tevreden?
We proberen je uiteraard zo goed mogelijk te helpen. Als je toch niet tevreden bent met de dienstverlening, kun je je probleem steeds melden aan een van onze maatschappelijk werkers. Vaak kan het probleem op een eenvoudige manier opgelost worden.
Komen jullie niet tot een oplossing? Dan kun je een officiële klacht indienen via het ziekenfonds (Ombudsdienst en Kwaliteit van diensten) of bij de overheid:
- voor inwoners van Vlaanderen: Agentschap Zorg & Gezondheid, Afdeling Preventie, Eerstelijn & Thuiszorg, Koning Albert II-laan 35 bus 33, 1000 Brussel;
- voor inwoners van Brussel: Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, Louizalaan 183, 1050 Brussel.