Onze Sociale dienst is erkend als Dienst Maatschappelijk Werk (DMW) door de Vlaamse Gemeenschap en als Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) door de GGC in Brussel.

Onze maatschappelijk werkers luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen met:

  • zorg of hulp aan huis, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor ouderen of personen met een beperking;
  • tegemoetkomingen voor personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid of zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
  • oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen ...);
  • sociaal tarief voor telefonie en internet;
  • steun uit fondsen voor kankerpatiënten;
  • keuze voor een ouderenvoorziening;
  • vragen rond het levenseinde en voorafgaande zorgplanning;
  • vragen rond omgaan met dementie;
  • vragen over de overgang van arbeidsongeschiktheid naar pensioen of het recht op een Inkomensgarantie voor ouderen (IGO);
  • hulp bij aanvragen van een tussenkomst via de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld Medi’kids, herstelkuren en kort- en dagverblijven).

Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding) en vragen en problemen rond langdurige arbeidsongeschiktheid (financiële problemen, nood aan ondersteuning, zorg en hulpmiddelen ...) kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.

Tot slot wil onze dienst steeds proactief te werk gaan door signalen die kunnen wijzen op hulpbehoevendheid nauwlettend in het oog te houden, zodat er snel gereageerd kan worden.

Voor wie zijn we er?

Iedereen kan gratis een beroep doen op onze hulp. Bovendien helpen we iedereen (dus ook niet-leden) met de indiening van bepaalde aanvragen. We richten ons echter vooral op personen die problemen ondervinden door een handicap, ziekte of ouderdom, of vanuit een sociale kwetsbaarheid.

  • Wens je ergotherapeutisch advies aan huis? Onze ergotherapeuten helpen je verder ! Kijk op :Advies woningaanpassing voor meer informatie.
  • Heb je een vraag voor ons MDT over een VAPH-dossier ? Ons Multidisciplinair team helpt je verder !
  • Heb je een vraag over een indicatiestelling voor het Zorgbudget Zwaar Zorgbehoevenden? Ons Team Indicatiestellers (VSB) helpt je verder !

Praktische informatie

Om de sociale dienst de contacteren, kan je: 

  1. bellen naar het algemeen nummer 02 546 15 12 (tussen 9u en 12u) of bellen naar de maatschappelijk werker van jouw regio.
  2. langskomen in de kantoren waar er vrije permanenties is. Op alle andere mommenten werken we enkel op afspraak : neem telefonisch contact op om een afspraak maken in één van onze kantoren. 
  3. een vraag stellen via ons contactformulier.

Hieronder vind je de lokale telefoonnummers en kantoren met permanenties terug.

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

De maatschappelijk werkers van arrondissement Brussel-hoofdstad zijn bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9u00 en 12u00 (niet op woensdag).

Telefoonnummers per gemeenten:

ANDERLECHT 02 522 90 67 / 02 523 10 81
BRUSSEL 02 546 15 40
ELSENE 02 649 77 42
ETTERBEEK 02 649 21 78
EVERE 02 726 34 42
GANSHOREN 02 426 40 45
JETTE 02 426 40 45
KOEKELBERG 02 414 20 21
LAKEN 02 262 16 83
MOLENBEEK 02 410 13 70
NEDER-OVER-HEEMBEEK 02 262 16 83
OUDERGEM 02 649 21 78
SCHAARBEEK 02 215 22 66
SINT-AGATHA-BERCHEM 02 465 54 94
SINT-GILLIS 02 538 65 27
SINT-JOOST-TEN-NODE 02 242 21 48
SINT-LAMBRECHTS WOLUWE 02 772 01 12
SINT-PIETERS WOLUWE 02 649 21 78
UKKEL 02 344 57 96
VORST 02 332 16 95
WATERMAEL-BOSVOORDE 02 344 57 96

 

Vrije permanentie (zonder afspraak):

Anderlecht - Bergensesteenweg 805

  • Donderdag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 5/09/0224, 12/09/2024, 19/09/2024 en 26/09/2024

Brussel - Zuidstraat 111

  • Maandag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 1/07/2024 , 8/07/2024, 15/07/2024, 22/07/2024, 29/07/2024, 2/09/2024 en 09/09/2024
  • Dinsdag: 9u00 - 12u00

Elsene - Vleurgatsesteenweg 19

  • Maandag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 5/08/2024, 12/08/2024, 19/08/2024 en 26/08/2024

Molenbeek - Gentsesteenweg 122

  • Maandag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 1/07/2024 , 8/07/2024, 15/07/2024, 22/07/2024, 29/07/2024, 5/08/2024 , 12/08/2024, 19/08/2024 en 26/08/2024
  • Donderdag: 9u00 - 12u00

Schaarbeek - Maarschalk Fochlaan 57

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00

Sint-Gillis – Waterloose Steenweg 134

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 30/07/2024 , 6/08/2024 en 13/08/2024

Sint-Lambrechts-Woluwe – Georges Henrilaan 192

  • Donderdag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 4/07/2024, 11/07/2024, 18/07/2024 en 25/07/2024

Ukkel - Alsembergsesteenweg 736

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 2/07/2024, 9/07/2024, 16/07/2024 en 23/07/2024

- Je kan ook altijd een afspraak maken met jouw maatschappelijk werker.
- Zo vermijd je mogelijke wachttijden tijdens een vrije permanentie.
- Kijk op de pagina 'Sociale dienst' onder het gedeelte 'Praktische informatie' voor een overzicht van de kantoren waar een afspraak met de sociale dienst mogelijk is.

Arrondissement Halle-Vilvoorde

Telefoonnummers per gemeenten:

AFFLIGEM 053 66 79 34
ASSE 02 460 51 99
BEERSEL 02 361 72 21
BEVER 02 569 29 76
DILBEEK 02 460 51 99
DROGENBOS 02 378 40 19
GALMAARDEN 02 361 72 21
GOOIK 02 361 72 21
GRIMBERGEN 02 251 26 76
HALLE 02 361 72 21
HERNE 02 361 72 21
HOEILAART 02 251 26 76
KAMPENHOUT 016 22 32 72
KAPELLE-OP-DEN-BOS 02 251 26 76
KRAAINEM 02 251 26 76
SINT-PIETERS-LEEUW 02 378 40 19
LENNIK 02 460 51 99
LIEDEKERKE 053 66 79 34
LINKEBEEK 02 378 40 19
LONDERZEEL 02 251 26 76
MACHELEN 02 251 26 76
MEISE 02 251 26 76
MERCHTEM 02 460 51 99
OPWIJK 02 460 51 99
OVERIJSE 02 251 26 76
PEPINGEN 02 361 72 21
SINT-GENESIUS-RODE 02 378 40 19
ROOSDAAL 053 66 79 34
RUISBROEK 02 378 40 19
STEENOKKERZEEL 02 251 26 76
STROMBEEK-BEVER 02 251 26 76
TERNAT 053 66 79 34
VILVOORDE 02 251 26 76
WEMMEL 02 251 26 76
WEZEMBEEK-OPPEM 02 251 26 76
ZAVENTEM 02 251 26 76
ZEMST 02 251 26 76
  • De maatschappelijk werkers van arrondissement Halle-Vilvoorde zijn bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9u00 en 10u30 (niet op woensdag).

Vrije permanentie (zonder afspraak) :

Halle – Molenborre 15

  • Donderdag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 4/07/2024, 11/07/2024, 18/07/2024 en 25/07/2024

Liedekerke – Stationsstraat 1

  • Maandag: 9u00 – 12u00.
  • Niet op 5/08/2024, 12/08/2024, 19/08/2024 en 26/08/2024

Vilvoorde – Grote markt 1

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00

- Je kan ook altijd een afspraak maken met jouw maatschappelijk werker.
- Zo vermijd je mogelijke wachttijden tijdens een vrije permanentie.
- Kijk hier voor een overzicht van de kantoren waar een afspraak met de sociale dienst mogelijk is.

Arrondissement Leuven

De maatschappelijk werkers van arrondissement Leuven zijn bereikbaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9u00 en 10u30 (niet op woensdag).

Telefoonnummers per gemeenten:

AARSCHOT 016 22 32 72
BEGIJNENDIJK 016 22 32 72
BEKKEVOORT 016 81 17 78
BERTEM 016 22 32 72
BIERBEEK 016 22 32 72
BOORTMEERBEEK 016 22 32 72
BOUTERSEM 016 81 17 78
DIEST 016 81 17 78
GEETBETS 016 81 17 78
GLABBEEK 016 81 17 78
HAACHT 016 22 32 72
HERENT 016 22 32 72
HOEGAARDEN 016 81 17 78
HOLSBEEK 016 22 32 72
HULDENBERG 016 22 32 72
KESSEL-LO 016 22 32 72
KEERBERGEN 016 22 32 72
KORTENAKEN 016 81 17 78
KORTENBERG 016 22 32 72
LANDEN 016 81 17 78
LEUVEN 016 22 32 72
LINTER 016 81 17 78
LUBBEEK 016 22 32 72
OUD-HEVERLEE 016 22 32 72
ROTSELAAR 016 22 32 72
SCHERPENHEUVEL-ZICHEM 016 81 17 78
TERVUREN 02 251 26 76
TIELT-WINGE 016 81 17 78
TIENEN 016 81 17 78
TREMELO 016 22 32 72
ZOUTLEEUW 016 81 17 78

Aarschot – Bogaardenstraat 25

  • Maandag: 9u00 – 12u00
  • Niet op 5/08/2024, 12/08/2024, 19/08/2024 en 26/08/2024

Diest – Grote Markt 31

  • Vrijdag: 9u00 – 12u00
  • Niet op 5/07/2024, 12/07/2024, 19/07/2024 en 26/07/2024

Leuven – Mechelsestraat 70/72

  • Donderdag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 4/07/2024, 11/07/2024, 18/07/2024 en 25/07/2024

Tienen - Grote Markt 42/1

  • Dinsdag: 9u00 - 12u00
  • Niet op 6/08/2024, 13/08/2024, 20/08/2024 en 27/08/2024

- Je kan ook altijd een afspraak maken met jouw maatschappelijk werker.
- Zo vermijd je mogelijke wachttijden tijdens een vrije permanentie.
- Voor een overzicht van de kantoren waar een afspraak met de sociale dienst mogelijk is, kun je terecht op de pagina 'Sociale dienst' onder het gedeelte 'Praktische informatie.

 

Bekijk de lijst van veelgestelde vragen voor de sociale dienst:

Hoe kan ik contact opnemen of een afspraak maken met de Sociale dienst?
  1. bellen naar het algemeen nummer 02 546 15 12 (tussen 9u en 12u) of bellen naar de maatschappelijk werker van jouw regio.
  2. langskomen in de kantoren waar er vrije permanenties zijn of een afspraak maken in een van onze kantoren. 
  3. een vraag stellen via ons contactformulier.

Om de sociale dienst de contacteren, kan je: 

Voor een overzicht van de telefoonnummers waarmee je contact kunt opnemen en de tijden waarop we permanent beschikbaar zijn, kun je terecht op de pagina 'Sociale dienst' onder het gedeelte 'Praktische informatie'.

 

Hoe kan de Sociale dienst mij helpen als ik problemen ondervind door ouderdom?

Onze maatschappelijk werkers luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen. Ze geven je informatie en advies over verschillende financiële tegemoetkomingen en sociale voordelen. Op die manier helpen we je om een maximum aan rechten te verkrijgen.

Zo kun je bij ons terecht voor informatie, advies en hulp over onder andere:

  • zorg, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor ouderen of personen met een beperking;
  • aanvragen van zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
  • keuze voor een ouderenvoorziening;
  • oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen...)
  • steun uit fondsen voor kankerpatiënten;
  • vragen rond het levenseinde;
  • vragen rond omgaan met dementie;
  • hulp bij aanvragen van een tussenkomst via de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld herstelkuren en kort- en dagverblijven).
  • keuze voor een ouderenvoorziening;

Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding)  kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.

 

Hoe kan de Sociale dienst mij helpen als ik problemen ondervind door arbeidsongeschiktheid of invaliditeit?

Onze maatschappelijk werkers bekijken samen met jou welke problemen je ondervindt die niet te maken hebben met je erkenning of uitkering (ziekenfondsdossier). Ze luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen. Ze geven je informatie en advies over verschillende financiële tegemoetkomingen en sociale voordelen. Op die manier helpen we je om een maximum aan rechten te verkrijgen. Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding) en vragen en problemen rond langdurige arbeidsongeschiktheid (financiële problemen, nood aan ondersteuning, zorg en hulpmiddelen ...) kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.

Zo kun je bij ons terecht voor informatie, advies en hulp over onder andere:

  • tegemoetkomingen voor personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid of zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
  • zorg, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor ouderen of personen met een beperking;
  • oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen...);
  • sociaal tarief voor telefonie en internet;
  • steun uit fondsen voor kankerpatiënten;
  • ... 

 

Hoe kan de Sociale dienst mij helpen als ik problemen ondervind door een beperking?

Onze maatschappelijk werkers luisteren naar je vragen en zoeken uit hoe ze je kunnen verder helpen. Ze geven je informatie en advies over verschillende financiële tegemoetkomingen en sociale voordelen. Op die manier helpen we je om een maximum aan rechten te verkrijgen.

Zo kun je bij ons terecht voor informatie, advies en hulp over onder andere:

  • zorg, hulpmiddelen en woningaanpassingen voor personen met een beperking;
  • aanvraag tussenkomst van het VAPH (ook beeleiding bij het opmaken van een ondersteuningsplan voor de aanvraag van een PVB)
  • tegemoetkomingen voor personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid of zorgbudgetten van de Vlaamse Sociale Bescherming
  • oplossingen omtrent mobiliteit (korting openbaar vervoer, een parkeerkaart voor personen met een beperking, mobiliteitshulpmiddelen, vervoer van mindermobielen...);
  • sociaal tarief voor telefonie en internet;
  • hulp bij aanvragen van een tussenkomst via de aanvullende verzekering (bijvoorbeeld Medi’kids, herstelkuren en kort- en dagverblijven).
  • ... 

Ook voor begeleiding (waaronder zorg-, traject- en psychosociale begeleiding én het opmaken van een ondersteuningsplan voor de aanvraag van een PVB) en vragen en problemen rond langdurige arbeidsongeschiktheid (financiële problemen, nood aan ondersteuning, zorg en hulpmiddelen ...) kun je bij de Sociale dienst terecht. Onze maatschappelijk werkers geven informatie en gaan samen met jou op zoek naar oplossingen.

 

Komt een sociaal assistent(e) ook op huisbezoek?

Indien het voor jou onmogelijk is om je woning te verlaten vanwege bijvoorbeeld een ziekte of handicap, kan je een huisbezoek aanvragen.

Huisbezoeken kunnen aangevraagd worden via het contactformulier of telefonisch.

Voor een overzicht van de telefoonnummers waarmee je contact kunt opnemen en de tijden waarop we permanent beschikbaar zijn, kun je terecht op de pagina 'Sociale dienst' onder het gedeelte 'Praktische informatie'.

Gerelateerde publicaties

Dienst Maatschappelijk Werk (DMW)

Centrum Algemeen Welzijnswerk

Ben je niet tevreden?
We proberen je uiteraard zo goed mogelijk te helpen. Als je toch niet tevreden bent met de dienstverlening, kun je je probleem steeds melden aan een van onze maatschappelijk werkers. Vaak kan het probleem op een eenvoudige manier opgelost worden.

Komen jullie niet tot een oplossing? Dan kun je een officiële klacht indienen via het ziekenfonds (Ombudsdienst en Kwaliteit van diensten) of bij de overheid:
- voor inwoners van Vlaanderen: Agentschap Zorg & Gezondheid, Afdeling Preventie, Eerstelijn & Thuiszorg, Koning Albert II-laan 35 bus 33, 1000 Brussel;
- voor inwoners van Brussel: Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, Louizalaan 183, 1050 Brussel.

Je hebt misschien ook interesse in: