FAQ Selected

Veelgestelde vragen

Wat moet ik doen als ik na mijn moederschapsrust ziek word?

Indien je na je moederschapsrust ziek wordt, val je onder het arbeidsongeschiktheidsstatuut. Om een vervangingsinkomen van het ziekenfonds te bekomen tijdens je arbeidsongeschiktheid, moet je binnen de aangegeven termijn, het ziekenfonds verwittigen via een origineel getuigschrift van arbeidsongeschiktheid.

Pas op! Je document moet altijd het originele zijn, dat volledig ingevuld is, met begin- en einddatum en diagnose van je arbeidsongeschiktheid, gedateerd en ondertekend. Bij laattijdige indiening word je uitkering met 10% verminderd.

Hoe kan ik (para)medisch materiaal bestellen bij de Medishop?

Meer informatie over materiaal bestellen, vind je hier

Wie kan gebruikmaken van de Medishop?

De Medishop is speciaal opgericht voor de leden van Solidaris Brabant van Brabant. Om recht te hebben op deze dienst moet je in orde zijn met de bijdrage van de aanvullende verzekering. (Ga naar e-Mut om te zien of uw bijdragen in orde zijn).



Ook niet-leden kunnen terecht in de Medishop. De voorwaarden hiervoor kan je navragen via het contactformulier of op 078 15 60 30.

Wat zijn de betalingsmogelijkheden in de Medishop?
  • Je betaalt bij voorkeur via bancontact. Cash betalen is eventueel ook mogelijk.
  • Domiciliëring enkel voor openstaande huurcontracten.
Wat moet ik doen nadat ik het zorgbudget heb aangevraagd ?

Je moet ervoor zorgen dat al de stappen werden ingevuld. Indien de aanvraag niet volledig is zal de zorgkas je hierover verwittigen. Er kunnen ook door de zorgkas bewijsstukken worden opgevraagd. Er kan ook een medische controle gebeuren door artsen van het FOD. Voor personen wonende in arrondissement Leuven zal de inschaling gebeuren door een maatschappelijk werker. Indien al deze stappen werden doorlopen zal er een goedkeuring of weigering gebeuren door de zorgkas. Je wordt hierover per brief verwittigd.

FAQ Linking tags

Veelgestelde vragen

In welk land verzeker ik mij als grensarbeider? Het land waar ik werk of het land waar ik woon?

Het land dat je denkt is het land waar je jouw sociale bijdragen betaalt, ofwel door jezelf als zelfstandige ofwel door je werkgever.

Wat doe ik als ik mijn domicilie-adres in België houd, maar in het buitenland ga werken voor een buitenlandse werkgever?

Na je inschrijving bij de sociale zekerheidskas van het land waar je werkt, zal deze je een openingsformulier van recht geven (S1 wanneer het gaat over een land in de EEG of Zwitserland) dat je aan ons kan overmaken. Zo ben je gedekt in België ten laste van het land waar je werkt.

Hoe verkrijg ik een tussenkomst van de hospitalisatieverzekering?

Je kan een terugbetaling bekomen van je hospitalisatieverzekering door ons volgende documenten te bezorgen.

Dit kan per post of via een kantoor van Solidaris Brabant:

- het formulier van «aangifte van ziekenhuisopname», ingevuld en ondertekend (jdit kan je hier terugvinden),

- de originele en volledige ziekenhuisfactuur of -facturen.

Enveloppes "onnodig te frankeren"  kan je makkelijk zelf bestellen via e-Mut.

Beslist mijn ziekenfonds of ik tot een prioritaire doelgroep behoor?

Neen. Het is de overheid die bepaalt wie tot een risicogroep behoort. Het gaat voornamelijk om mensen met bepaalde gezondheidsproblemen. Dankzij gegevens van de ziekenfondsen en van de huisartsen kan de overheid deze mensen voorrang geven.

De ziekenfondsen zorgen er dus enkel voor dat enkele belangrijke gegevens worden doorgestuurd naar de overheid, zodat de overheid kan beslissen wie voorrang krijgt.

Deze gegevens worden automatisch door de ziekenfondsen en de huisartsen bezorgd aan de overheid. De burger of patiënt moet (en kan) hier zelf niets voor doen.



Voor de duidelijkheid: wij geven geen medische gegevens door, wij laten enkel weten wie er volgens de regels van de overheid behoort tot de risico-groepen die prioritair mogen gevaccineerd worden.



Als ziekenfonds kunnen wij niet vertellen of iemand op de lijst staat, en op welke plaats op die lijst iemand staat. Onze toepassingen laten dit niet toe. Alle gegevensuitwisseling gebeurt met goedkeuring van het Informatiebeveiligingscomité (privacy-commissie).

Wanneer krijg ik een uitnodiging?

In het begin zullen er onvoldoende vaccins zijn om iedereen tegelijk te vaccineren, maar het is wel de bedoeling dat iedereen de kans krijgt om zich te laten vaccineren. Daarom zijn er prioritaire groepen bepaald op basis van wetenschappelijke adviezen en een maatschappelijk debat. Hieronder vind je de verschillende groepen. Wanneer elke groep gevaccineerd wordt, hangt sterk af van de hoeveelheid beschikbare vaccins. Meer informatie daarover vind je op laatjevaccineren.be. De data (maanden) die we hier dus aangeven, kunnen dus zeker nog veranderen.



1. Woonzorgcentra en zorgpersoneel

• In de eerste fase, in januari en februari, zullen de bewoners en het personeel van woonzorgcentra aan de beurt komen.

• Na de woonzorgcentra komen de andere collectieve zorginstellingen en hun vrijwilligers aan bod.

• Vervolgens is het aan de zorgmedewerkers van de ziekenhuizen en de eerstelijnsgezondheidszorg.

• Daarna komt het niet-medische personeel van de ziekenhuizen en de zorginstellingen aan de beurt.



2. 65-plussers, risicopatiënten en essentiële beroepen

• Daarna komen alle 65-plussers aan de beurt.

• Daarop volgen de mensen met onderliggende gezondheidsproblemen.

• Ook mensen met essentiële beroepen komen aan de beurt (bv. brandweer en politie). Wie dat precies zijn, moet nog worden bepaald.



3. Rest van de bevolking

In een derde fase, wanneer er veel vaccins geleverd zijn, komt de rest van de volwassen bevolking aan de beurt.

FAQ Category